Tips voor een gezonde BBQ

Het is officieel lente en dat merk ik direct doordat ik dagelijks wakker word gemaakt door de zang van vogeltjes. En inmiddels hebben we al van een paar prachtige zonnige dagen mogen genieten. Heerlijk!

Wij krijgen ook bijna al de neiging om aan een BBQ te gaan denken! Mijn probleem met barbecue├źn was altijd; wie barbecue zegt, zegt gezelligheid, vrienden, te veel eten en een paar drankjes. Dit resulteert al snel in een aantal kilootjes erbij! Dus ik heb geprobeerd om de barbecues te beperken tot een keer in de week. Ik heb inmiddels een manier gevonden om een gezonde (en net zo gezellige) barbecue te maken! Ik geef je hier graag een paar tips voor:

  • Kies voor gezond vlees en vis! Maak zelf je marinade van verse kruiden en geef voorkeur aan kip en witvis. Ik maak bijvoorbeeld zelf kippendijen met huis gemaakte marinade van Italiaanse kruiden olijfolie, een scheutje biologische honing en garnalen spiesjes met een heerlijke knoflook marinade.
  • Kies een fris en gezond bijgerecht. Gebruik de BBQ om de groenten te grillen. Denk bijvoorbeeld aan Paprika en courgette, en maak daarbij een huisgemaakte yoghurtsaus bestaande uit: yoghurt, avocado, een beetje citroensap en knoflook.
  • Kies als dessert een salade van seizoenfruit. In de lente hebben wij in Nederland bijvoorbeeld heerlijke aardbeien, meloen, druiven, perzik en ananas.
  • En neem als drankje liever rode wijn in plaats van bier. Wijn bevat ten eerste geen gluten, aangezien het is gemaakt van glutenvrij fruit. Daarnaast bevat het wel resveratrol, een antioxidant waarvan is aangetoond dat hij je beschermt tegen ontstekingen, diabetes en zelfs kanker!

Het enige wat ik nog kan zeggen is Eetsmakelijk! En geniet van de gezelligheid en het gezonde eten!