Je hebt er vast wel eens van gehoord, antioxidanten. Maar wat zijn dit nu precies? Om dit goed te begrijpen, zullen we eerst iets uitleggen over processen die zich in het lichaam plaatsvinden. Zonder dat wij het doorhebben is ons lichaam de hele dag druk bezig, met celdeling, omzetting van eiwitten, productie van energie enzovoorts. Bij deze processen komen vrije radicalen vrij. Vrije radicalen gaan ze zich binden aan gezonde cellen en vallen ze aan. Gezonde cellen worden zo ook vernietigd; dit wordt oxidatie genoemd. Oxidatie is een grote oorzaak van huidveroudering, doordat het bindweefsel aantast, de huid minder elastisch maakt en zorgt voor ouderdomsvlekken. De hoeveelheid vrije radicalen in het lichaam verschilt per persoon, en ontstaan onder andere door:

  • Slechte voeding
  • Alcohol en nicotine
  • Medicijnen
  • Chemicaliën, bijvoorbeeld in uitlaatgassen
  • Omgevingsfactoren, bijvoorbeeld UV-straling

Gelukkig heeft ons eigen lichaam een beschermingsmechanisme om zo de schade van vrije radicalen te beperken, dit zijn antioxidanten. Bekende antioxidanten zijn vitamines. Het is erg belangrijk om dagelijks groenten en fruit te eten om voldoende vitamines binnen te krijgen. Daarnaast wordt in verzorgingsproducten ook gebruik gemaakt van hoge concentraties antioxidanten. De meest bekende zijn vitamine A, B3, C en E.

Vitamine A
In verzorgingsproducten kun je dit op de ingrediëntenlijst vaak terugvinden als retinol of retinoïde. Vitamine A wordt ingezet tegen huidveroudering. Het stimuleert celvernieuwing en collageen aanmaak. Bovendien beschermd vitamine A tegen UV-straling en het ontwikkelen van pigmentvlekken. Ook kan deze antioxidant goed worden ingezet bij een acnehuid. Belangrijkste voeding met vitamine A: boter, abrikozen, pompoen en vis.

Vitamine B3
Ook wel niacinamide genoemd. Dit stofje remt de talgproductie, herstelt de vochtbalans van de huid, stimuleert collageen en egaliseert pigmentvlekken. Iedereen zou deze antioxidant goed kunnen gebruiken in de dagelijkse huidverzorging. Belangrijkste voeding met vitamine B3: gevogelte, groenten, mager vlees, noten en bier.

Vitamine C
Vitamine C is essentieel voor de aanmaak van collageen (bindweefsel), en daarom goed in te zetten ter preventie van huidveroudering. Daarnaast remt vitamine C roodheid, acne en de aanmaak van pigmentvlekken. Tot slot beschermd deze antioxidant onze huid tegen schadelijke UV-straling. Vitamine C werkt het beste met andere antioxidanten, samen met vitamine E vormt het een gouden duo. Belangrijkste voeding met vitamine C: citrusvruchten, kiwi’s, perziken, sojabonen, papaja’s en kiwi’s.

Vitamine E
Vitamine E herstelt onze huidbarrière en is een zeer belangrijke voedingsstof voor de huid. Daarnaast zorgt deze antioxidant ervoor dat de huid minder snel verbrandt in de zon en beperkt het de schade die UV-straling kan aanrichten. Vitamine E werkt het beste in combinatie met vitamine C. Belangrijkste voeding met vitamine E: boerenkool, groene bladgroenten, eigeel, dadels en eigeel.

Wil jij weten wat voor jouw huid van belang is en wil jij jouw huid verbeteren? Neem contact op met een van onze huidspecialisten en ontdek wat de mogelijkheden zijn voor jouw huid.